امام حسن عسکری علیه السلام عقیم بوده وفرزندی نداشته است و حتی ترجمه عسگری که نام ایشان است به معنای عقیم میباشد پس مسلمانان چگونه وجود امام زمان عجل الله تعالی فرجه را اثبات میکنند ؟
لقب امام, عسکری بوده نه عسگری ! در زبان عرب اصلا ما حرف «گ» نداریم که بگوییم عربها به امام, عسگری میگفته اند و معنای آن در بعضی زبانها #عقیم و نازا می شود...
اما عسکری به معنای #سپاه و #لشکر است ، از آنجا که پیشواى یازدهم به دستور خلیفه عباسى در #سامراء، در #محله_عسکر (محل سکونت نظامیان ) سکونت اجبارى داشت، به همین جهت عسکرى نامیده مى شود.
دلیل دیگری که میتوان آورد این است که:
معتصم خلیفه عباسی سپاهیان فراوان داشت روزی با خود خیال کرد که جلالت خود را بر حضرت امام حسن عسکری بنماید و وی را خوار گرداند. به صحرا رفت و امام را احضار نمود امام آمد و خلیفه به سپاه صد هزار نفری خود دستور داد که در کنار دشتی تپه ای برای وی درست کنند تا از بالای آن به تماشا و تفرج گلها و گیاهان دشت بپردازد وبرای این کار دستور داد هر سواری یک توبره خاک آورده، در یک جا بریزند تا تپه ای درست شود در عرض نیم ساعت تپه بزرگی درست شد فورا بر بالایش فرش انداختند و خلیفه به عشرت پرداخت. چون کار آن تپه به اتمام رسید، خلیفه از امام پرسید که چقدر سوار نیاز است که در نیم ساعت چنین تپه ای درست شود ؟ امام(ع) فرمودند که، این سوار پیش سواران خداوند بزرگ ارزشی ندارد و کسی ایشان را لشکری نمیشمارد (لشکر تو مقابل لشکر خداوند ناچیز است وبه حساب نمی آید ) و اگر میخواهی آن را ببینی میان دو انگشت من نگاه کن و به ذلت خود چاره ای کن. معتصم چون در میان دو انگشت آن حضرت نگاه کرد، هوش ازسرش پرید. دید که همه روی زمین لشکر ابلق سوار است و همه زره پوش و نیزه دار. فورا از بیم و ترس دیده بر هم نهاد و زبان به تمجید آن حضرت گشود. از آن روزآن حضرت مشهور به امام حسن عسکری گردید.(3)
دوما عقیم بودن ایشان کذب محض است دروغ وشایعه ای است که مخالفان ومعاندان ولی عصر از خود بافته اند تا وجود مقدس ایشان را زیر سئوال ببرند حال بررسی میکنیم که این شایعه توسط چه کسانی وچگونه به وجود آمده است :
دلایل به وجود آمدن شایعه عقیم بودن امام حسن عسکری :
1- اختفای ولادت امام ونام ایشان :
یکی از وظایف امام حسن عسکری حفظ وحمایت امام دوازدهم از شمشیر عباسیان ودستگاههای حکومتی بود که تمام نیروهای خود را علیه امام دوازدهم و حجت خدا بسیج کرده بودند واین موقعیتی برای حضرت پیش آورده بود که خیلی باریک ودشوار مینمود از این روبهترین راه نجات از این تنگنااین است که از ولادت مولود جدید به کلی اعلان عمومی نشود ودر اذهان عمومی طوری وانمود شود که اصلا خبری نیست واتفاقی نیافتاده است وقتی شک ایجاد نگردد کنجکاوی هم به دنبال آن نخواهد بود حتی پس از ولادت امام زمان یاران نزدیک وشاهدان ولادت از آوردن نام او منع میشوند تامبادا دشمنان به وجود وی پی برده واو را ازبین ببرند وکسی از وجود او سخن نمیگوید ...
تازه هریک از شیعیان ودوستان هم که با آن شرایط امام مهدی رامیدید ویا از امام حسن عسکری وجودش رامیشنید به دوچیز ملزم بود :
الف- وجوب کتمان وسرپوشی ولادت امام
ب- حرمت اطلاع احدی برنام شریف آن حضرت
وقتی مردمی که کماکان منتظر ولادت فرزند امام حسن هستند این وضعیت رامشاهده میکنند گمان میبرند که امام حسن فرزندی ندارد ودلیلی به جز عقیم بودن حضرت برای آن پیدا نمیکنند واین شایعه کم کم در اذهان عمومی شکل میگیرد که البته دربه وجود آمدن آن دشمنان سهم بسزایی داشتند
2- پخش شدن این شایعه توسط دشمنان امام حسن عسکری و معاندان اسلام وشیعیان:
افراد بسیاری بودند که از روی حسادت وغرض ورزی وبه علت کینه دیرینه خود سعی در خراب کردن چهره اهل بیت داشتند وسخنان آنان را خیالی ودروغ میپنداشتند
الف - عنوان شدن این موضوع توسط زبیری عالم :
زبیری (زبیربن بکاربن عبدالله بن مصعب بن ثابت بن عبدالله بن زبیر بن عوام )از علمای بسیار مشهور اهل تسنن در زمان امام حسن عسکری بود ودر انساب عرب تسلطی به کمال داشت متوکل عباسی اورابرای تعلیم وتربیت اولادش به سامره آورد زبیر زمانی که درسامره بود نسبت به علوییون وخصوصا شخص امام حسن عسکری عداوت میورزید وشدیدا به علم وحسب ونسب حضرت وشهرت او رشک میبردوهمین باعث نابودیش وفروافتادن به پرتگاه شیطان شد حسادت او آن قدر شدید شد تاجاییکه امام راتهدید به قتل کردوگفته بود که باکشتن وی نسل امام قطع خواهد شد او در میان مردم به بدگویی امام میپرداخت وعنوان میکرد امام عقیم است اما پس چندی به قتل رسید وبه سزای اعمالش رسید
شیخ صدوق درکتاب کمال الدین از معلی بن محمد روایت نموده که گفت : از امام حسن عسکری نقل شده که چون زبیری به قتل رسید فرمود :این است پاداش کسیکه نظر رحمت حق رانسبت به اولیائش دروغ دانست وگفته بود مراخواهد کشت وفرزندی نخواهم داشت که جانشین من باشد ولی اودید که خود کشته گشت وخداوند فرزندی به نام (م ح م د ) به من موهبت کرد این روایت درغیبت شیخ طوسی هم آمده است
ذکر این نکته ضروری است که به دلیل شهرت زبیری در میان سنی مذهبان وعدم رویت فرزند امام بسیاری از مردم حرف اوراکه گفته بود امام عقیم است قبول کردند(حسادت با انسان چه میکند !!)
ب - عنوان شدن این موضوع توسط جعفر کذاب برادر ناخلف امام حسن عسکری :
جعفر کذاب فردی شرابخوار وگناهکار بود وآرزوی امامت برمسلمین راداشت اوکه گمان میکرد امام حسن فرزندی ندارد همین رادستمایه قرار داد ودر میان مردم شایعه کرد که امام فرزندی نداردوعقیم میباشد اوتنها یک هدف داشت :اوخوب میدانست که بالاخره طاغوتیان نمیتوانند وجود مبارک امام حسن راتحمل کنند واورا به طریقی به شهادت میرسانند واگر فرزندی برای اونباشد میتواند خود را درمیان مردم امام دوازدهم معرفی کند وهمین کار راهم کرد اما دست سرنوشت آبروی اورا برد وهنگامی که خود راامام معرفی کرد وخواست برجنازه برادرش نماز بخواند امام زمان در میان مردم حضور پیداکردند واوراکنار زده وبرجنازه پدر نماز خواندند وخود راولی مسلمین معرفی کردند ....
اما پلیدی روح جعفر کذاب به اینجا ختم نمیشود اوکه آرزوهای خود رابرباد رفته میدید فورا به قصر عباسیان رفت وامام زمان رالوداد تااو رابکشند اما بازهم دست تقدیر نقشه اورابرآب کرد وامام زمان از نظرها غایب شدند ...
جعفرکذاب که هنوز امید خود رااز دست نداده بود وبا حسادت وکینه ای که در دل گرفته بود به تبلیغ این پرداخت که امام حسن عسکری عقیم بوده وچگونه میتوانسته فرزندی داشته باشد او تبلیغات گسترده ای انجام میداد تا به هدفش برسد ومتاسفانه کم هم نبودند کسانی که حرف اوراقبول کنند افرادی ساده لوح که قداست امام حسن را زیر سئوال میبردند واو راعقیم میخواندند
ج - عنوان شدن این موضوع توسط مسلمانان سنی مذهب وفرقه های مختلف :
بعد از وفات امام حسن عسکرى، علیه السلام، جز عده معدودى از ثقات اصحاب و خواص دوستانش کسى از فرزندش اطلاعى نداشت و بدین جهت پیروانش به چندین گروه منشعب شدند چنانکه نوبختی در کتاب «فرق الشیعه » و سعد بن عبدالله اشعری در «المقالات و الفرق » نوشته اند، بعد از وفات امام حسن عسکری پیروانش چهارده فرقه شدند. جمعیت قلیلی از آنان گفتند که امام حسن عسکری فرزندی دارد و اوست مهدی موعود و غایب است. ولی طرفداران این عقیده، خیلی کم بودند، چنانکه نعمانی که در زمان غیبت صغری می زیسته می نویسد:
این جمعیت کمی که در این عقیده پا بر جا ماندند همانهایی هستند که علی بن ابیطالب درباره شان می فرماید: «در پیمودن راه حق از کمی نفرات وحشت نکنید». (4)
پعد از شهادت امام فرقه ها یی بودند همانند سبائیه ، محمدیه، مفوضه، کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه، فاطمیان،واقفیه
که همگی به گونه ای برای خود اعتقادات ومدعیان مهدویت ایجادکرده بودند
مثلا
ادعای واقفیه درباره ی مهدی بودن امام کاظم علیه السلام از مشهورترین و مهم ترین انحراف ها در این موضوع است.فرقه واقفیه معتقدند امام موسی کاظم علیه السلام هنوز زنده است وامام غایب اوست واعتقادی به امام زمان بودن فرزند امام حسن عسکری وامامت ایشان ندارند
که در آینده از این فرقه ها واعتقاداتشان بیشتر سخن خواهیم گفت نوبختى سایر فرقه هاى امامیه را ذکر مى کند که ذکر آنها در اینجا لزومى ندارد. (5)
از طرفی اهل سنت معتقدند: مهدی نوعی است و هنوز به دنیا نیامده است اما در آینده متولد میشود و بعد از بزرگ شدن قیام میکند و حکومت جهانی واحد تشکیل میدهد.
ومتاسفانه چون جمعیت عظیم مسلمانان را سنی تشکیل میدهد این عقیده بسیار رواج پیداکرده است
د - عنوان شدن این موضوع توسط خلفای عباسی و افراد آنها:
همانطور که گفته شد خلفای عباسی که مدتها در جستجوی فرزند امام حسن عسکری بودند بالاخره از یافتن او مایوس شدندواحتمال دادند که امام فرزندی ندارد واگرداشت حتما جاسوسان سرنخی از او پیدامیکردند آنها باید برای منافعشان اذهان عمومی را به نکته جلب میکردند که اصلا امم حسن عسکری عقیم است وفرزندی ندارد اما این نقشه چگونه باید صورت میگرفت تا کسی به آن شک نکند ؟
پس از شهادت امام مردم متوجه شدند که امام حسن عسکری ماترک خود رابه مادرش جده بخشیده است واوراوصی خود معرفی نموده است بی آنکه نامی از جانشین خود ببرد !!
البته این از دور اندیشی امام برای حفظ جان فرزندش بود تا کارگذاران حکومت رامتقاعد سازد که امامیه دیگر امامی ندارد وبنابراین هرگونه فعالیتی از ناحیه ایشان بی اثر است فصول العشره شیخ مفید ص 13
خلفا پس از کلی تفحص وقتی دیدند فرزندی وجود ندارد ارثیه امام حسن عسکری را میان افراد خود تقسیم کردند وقضیه وصیتنامه را دستمایه قرار داده وشایعه کردند که امام حسن عسکری عقیم بوده وفرزندی ندارد واز این فرصت به خوبی استفاده کردند
چنانکه دیدیم جمعیت قلیلی ازمسلمانان گفتند که امام حسن عسکری فرزندی دارد و اوست مهدی موعود و غایب است. ولی طرفداران این عقیده، خیلی کم بودند، چنانکه نعمانی که در زمان غیبت صغری می زیسته می نویسد:
این جمعیت کمی که در این عقیده پا بر جا ماندند همانهایی هستند که علی بن ابیطالب درباره شان می فرماید: «در پیمودن راه حق از کمی نفرات وحشت نکنید». (6).
آن جمعیت کم هم کاملا در تقیه و تحت فشار مخالفان بودند و نمی توانستند عقیده خودشان را اظهار دارند. حتی جرات نداشتند که نام امام غایب را در یکی از مجالس عمومی بر زبان جاری سازند. زیرا اگر چنین سخنی از دهان یک نفر صادر می شد، جانش در معرض خطر قرار می گرفت.
حسن بن موسی نوبختی و سعد بن عبدالله اشعری که در همان عصر می زیسته اند می نویسند:
بر ما جایز نیست که درباره امام غایب بحث کنیم و در جستجویش باشیم زیرا جانمان در معرض خطر قرار می گیرد. و ما حق نداریم امام دیگری برای خودمان اختیار کنیم، زیرا خدا آن حضرت را برای ما انتخاب نموده و خودش بهتر صلاح ما را می داند. و خود امام وظیفه خودش و اوضاع زمانه را بهتر می داند.
ه - عنوان این موضوع توسط دشمنان اسلام در سراسر جهان :
دیدیم که چگونه ماجرای عقیم بودن امام حسن عسکری ریشه پیدا کرده وبه وجود آمده است ومتاسفانه در حال حاضر دشمنان اسلام خصوصا دشمنان شیعیان چگونه از این موضوع برای مقاصد پلیدشان که همان اسلام ستیزی واسلام حراسی است سوء استفاده میکنندوتبلیغات گسترده ای را در انواع مختلف سایت ورسانه ها من جمله شبکه های ماهواره ای به راه می اندازند و نتیجه گیری میکنند که مهدی موهوم است و از تخیلات شیعیان نشات گرفته بسیار مشاهده شده که با استفاده از سفسطه وروشهای دیگر سخن خود را منطقی جلوه داده وبسیاری را باخود هم کلام میکنند همانند شبکه پارس در ماهواره، شبکه ای تحت پوشش دشمنان اسلام که درفرصتهای مختلف به تمسخر داشته های مسلمانان میپردازند وبا میزگردهای مسخره ای که راه می اندازند عنوان میکنند که مهدی موهوم است واصلا وجود ندارد وبا دلایل مختلف ومدارک ساختگی آن رامورد اثبات قرار میدهند وطبق معمول جوانان مسلمان خصوصا ایرانی را به طرف آیین خود دعوت میکنندآنها خود را دلسوز وحامی منافع و استقلال مسلمانان معرفی میکنند ....ومتاسفانه با شرایط مشکل وطاقت فرسایی که در ایران ما از جنبه های مختلف (ازدواج ،مسکن ،کار ....) وجود داردوکمبود اطلاعات مذهبی تعدادی ازافراد به طرف اینگونه سخنان کشیده میشوندوسخن آنان را زیبا ،منطقی وحق طلبانه میبینند!!چرا؟
ذکر این نکته ضروری است: وقتی شخصی از لحاظ روحی ضعیف باشد به دنبال سرپناه میگردد کسی که بتواند به او تکیه کند حرفش را راحت بزند ....دشمنان اسلام هم خوب به این امر واقفنداز همین ابزار استفاده میکنند وافراد را در سراسر دنیابا سخنان به ظاهر زیبا ووعده های دروغین به طرف خود میکشند
پس تاوقتی اوضاع اینگونه باشد وفرهنگ سازی صحیحی برای مسائل معیشتی ،تفریحی ،مذهبی ودینی نشود باید انتظار اینگونه حملات دشمنان اسلام را به مقدساتمان وفرهنگمان داشته باشیم وچقدر هم خوب بلدند از آب گل آلود ماهی بگیرند
3- به امامت رسیدن حضرت در سن خردسالی و عدم قبول این موضوع از طرف مسلمانان سست عنصر وبی ایمان :
همانطور که میدانیم امام زمان هنگام شهادت پدر بزرگوارشان 5 ساله بوده اند واین مساله ای بود که عده زیادی از مسلمانان سست عنصر از آن سوء استفاده کرده وحاضر به قبول ایشان به عنوان امام وپیشوای خود نشدند وعده ای هم برای موجه جلوه دادن کار شنیع خود در اذهان عمومی عنوان کردند از کجا معلوم که او امام است اصلا چه کسی فرزند امام رادیده ونتیجه گیری میکردند که امام حسن عسکری عقیم بوده واگر فرزندی میداشت حتما به ماخبر میداد
متاسفانه تاثیر این سخنان را در حال حاضر هم میبینیم وعده بسیاری مسخره ومضحک میدانند که کودکی 5 ساله امام مسلمانان باشد استغفرالله
4- طولانی بودن عمر حضرت وغیبت ایشان وعدم قبول وباور عده ای به این امر :
همانگونه که مستحضرید طولانی بودن عمر امام زمان در طول تاریخ مورد سؤال بوده است. خصوصاعمری که قرنها فراتر رود
بسیاری عنوان میکنند که این امر از دیدگاههای گوناگون امری شدنی و ممکن نیست وبه افسانه شباهت دارد از همین جهت این موضوع را دلیل برانکار وجود امام زمان (ع) میدانند
اثبات وجود امام زمان عجل الله فرجه واینکه ایشان فرزند امام حسن عسکری علیه السلام هستند :
برای اثبات وجود مقدس امام زمان راههای مختلفی وجود داردکه بااستناد برآنها میتوان مشت محکمی بر دهان یاوه گویان زد
1- اثبات وجود امام زمان از طریق شاهدان ولادت
2- اثبات وجود امام زمان از طریق معرفی وی درادیان مختلف
3- اثبات وجود امام زمان از طریق اثبات وجود طول عمر بسیار در تاریخ
4- پیشگویى ولادت حضرت صاحب الامر توسط پیامبر وائمه
5- اثبات وجود امام زمان از طریقه لوح (صحیفه ) حضرت فاطمه
6- پیش بینی امام حسن عسکری وتدابیر ایشان برای حفظ جان امام
7- بشارت امام عسکری علیه السلام به ولادت مهدی علیه السلام
8- خبر دادن امام عسکری علیه السلام از ولادت مهدی عجل الله فرجه
9- عقیقه امام حسن عسکری برای فرزندش
10- پیش بینی امام حسن عسکری درمورد تردید مسلمانان به وجود مقدس فرزندش امام زمان
11- اثبات وجود امام زمان از طریق گزارش مورخان ومحدثان ودانشمندان عامه
12- اثبات وجود امام زمان از طریق نظام جهان هستی
13- شهادت ملاقات کنندگان کثیر آن حضرت
وغیره.....
منابع وپیوستها :
1- در انتظار ققنوس ص 41
2- صدوق، علل الشرایع، قم، مکتبة الطباطبائى، ج 1، باب 176، ص 230 * صدوق، معانى الأخبار، تهران، مکتبة الصدوق - مؤسسة دار العلم، 1379 ه'. ق، ص 65 * بحارالانوار، ج 50، ص 113، ح 1.
3- پایگاه حوزه www.hawzah.net
4- غیبت نعمانی، ص 9.
5- برگرفته شده از «پیداى پنهان » ویژه نامه نیمه شعبان 1419 ق. ستاد بزرگداشت نیمه شعبان مسجد آیة الله انگجى تبریز
6- غیبت نعمانی، ص 9
لطفا نظر خود را درج نمایید