درس ۱۷ خانم اصفهانی پور
تفسیر سورۀ مریم
آیه ی 55:وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا
(و همواره خانواده اش را به نماز و زکات فرمان می داد و همواره مورد رضایت پروردگارش بود)
نکات آیه
1-حضرت اسماعیل ع با اینکه هم رسول بود و هم نبی اما این ها مانع نمی شد که با خانواده اش درباره ی نماز و زکات حرف نزند . یعنی کارهای بزرک مثل رسالت او را از کار های خصوصی درباره ی خانواده اش باز نمی داشت.
2-تجلیل خداوند به خاطر کمالات معنوی او بود به خاطر صادِق الوَعد بودنش بود
3- چون امر به نماز زکاتش دائمی بود خدا هم پیوسته او را مورد رضایت خودش قرار می داد چون نیجه ی کار دائمی محبوبیت دائمی است
آیه ی 56:وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِدْرِيسَ ۚ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا
(و در این کتاب از ادریس یاد کن که او بسیار راستگو و پیامبر بزرگی بود )
حضرت ادریس ع صدیق بود یعنی هم زیاد خدا را تصدیق می کرد و هم کسی بود که قول عملش با هم هماهنگ بود.
گفته شده حضرت ادریس ع جد حضرت نوح ع بوده و به او ادریس می گفتند چون زیاد به درس مشغول بوده و اولین کسی بوده که با قلم نوشته است. نام ادریس ع دو بار در قرآن آمده و با اوصاف صدّیق و صابر و نبی از او تجلیل شده . در حدیثی می خوانیم که خانه اش در مسجد سهله بوده و اولین کسی بوده که علم نجوم و حساب را می دانسته و اولین کسی بوده که به انسان خیاطی یاد داده است.
آیه ی 57:وَرَفَعْنَاهُ مَكَانًا عَلِيًّا
( و ما او را به مقام والایی رساندیم)
حالا این مَكَانًا عَلِيًّا یا به خاطر مقامات معنوی آن حضرت بوده یا منظور عروج ایشان به آسمان ها است .چون حضرت ادریس ع هم مانند حضرت مسیح ع زنده است.
در تفسیر روایی داریم که امام رضا علیه السلام فرمودند: این آیه درباره ی بالا رفتن حضرت علی علیه السلام بر پشت پیامبر برای شکستن بت ها نازل شده است
آیه ی 58:أُولَٰئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ مِنْ ذُرِّيَّةِ آدَمَ وَمِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ وَمِنْ ذُرِّيَّةِ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْرَائِيلَ وَمِمَّنْ هَدَيْنَا وَاجْتَبَيْنَا ۚ إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ آيَاتُ الرَّحْمَٰنِ خَرُّوا سُجَّدًا وَبُكِيًّا
(آنان پیامبرانی بودند که خداوند مشمول نعمتشان قرار داد از فرزندان آدم و از کسانی که با نوح سوار کریم و از دودمان ابراهیم و یعقوب و از کسانی که آن ها را هدایت کردیم و برگزیدیم که چون آیات خداوند رحمان برایشان خوانده می شد به خاک می افتادند در حالی که سجده می کردند و گریان بودند)
نکات آیه
1- هدف همه ی انبیا یکی است چون خدا پیغمبران را در کنار هم قرار داده است
2-گرچه نعمت و هدایت دست خدا است اما بستر آن را خود پیغمبران آماده کرده اند چون اینها اهل تواضع و گریه و سجده بوده اند خداوند به آن ها نعمت داده است
در تفسیر روایی امام کاظم علیه السلام فرمودند: منظور از هَدَینا وَاَجتَبَینا شیعیان ما هستند و امام سجاد علیه السلام فرمودند: منظور از اِذا تُتلا عَلَیهِم آیاتُ الرَحمان خَروا سُجَدً وَ بُکیّا ما اهل بیت هستیم
لطفا نظر خود را درج نمایید