درس ۲۱ خانم اصفهانی پور
تفسیر سورۀ مریم
آیه ی ۶۹(ثُمَّ لَنَنْزِعَنَّ مِنْ كُلِّ شِيعَةٍ أَيُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمَٰنِ عِتِيًّا) سپس از هر گروه و جمعیتی کسانی که در برابر خداوند رحمان از همه سرکش تر بودند را جدا میکنیم کلمه ی عتیا به معنی تمرد و سرکشی است
کلمه ی شیعه یا به معنی پیرو یا به معنی گروهی است که بر یک مسلک اتفاق دارند
آیه میفرماید خداوند در قیامت همه را به صورت گروه گروه حاضر میکند و میداند که این گروها تابع چه کسانی بودهاند و در بین این گروها میداند چه کسانی از همه سرکش تر و گردن کلفت تر بوده اند
آیه ی ۷۰( مَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِينَ هُمْ أَوْلَىٰ بِهَا صِلِيًّا) بعد از آن ما به خوبی از کسانی که برای سوختن در آتش سزاوارترند آگاه تریم
کلمه ی صلیا به معنی روشن کردن آتش و سوزاندن یا ورود در آتش است
در این آیه خداوند میفرماید ما نسبت به آن کسی که سزاوار تر است که به جهنم بیفتد یا بیشتر بسوزد یا آتشش تندتر داغ تر باشد داناترین
چون خلاف افراد در دنیا فرق میکند درجاتشان هم در جهنم با هم فرق میکند وخدا میداند که هر کسی چه استحقاقی دارد و در کجای دوزخ باید قرار بگیرد
آیه ی ۷۱( وَإِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا ۚ كَانَ عَلَىٰ رَبِّكَ حَتْمًا مَقْضِيًّا)و همه ی شما وارد جهنم میشوید این امری است حتمی و قطعی بر پروردگارت
پیغمبر اسلام فرمودند مردم وارد آتش میشوند ولی سپس به تناسب اعمالشان از آن خارج میشوند اولین گروه مانند درخشش رعد و برق دومین گروه مانند عبور باد سومین گروه مانند دویدن اسب چهارمین گروه مانند سواره پنجمین گروه مانند مرد دونده و ششمین گروه مانند کسی که راه میرود از آن خارج می شوند
پس طبق این آیه همه وارد جهنم می شوند اما در آیه ی بعد میفرماید
آیه ی ۷۲(ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا) سپس آنان را که تقوا پیشه کردند از آن رهایی می بخشیدم و ظالمان را در حالیکه به زانو درآمده اند در آن رها می سازیم
پس همه وارد جهنم می شوند اما خداوند متقین را نجات می دهد و ظالمان را در آتش رها میکند پس میشود گفت تنها راه نجات از دوزخ تقواست
آیه ی ۷۳(وَإِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَيُّ الْفَرِيقَيْنِ خَيْرٌ مَقَامًا وَأَحْسَنُ نَدِيًّا)وهرگاه آيات روشن ما بر آنان خوانده شود، كسانى كه كفر ورزيدهاند به آنانكه ايمان آوردهاند مىگويند: كدام يك از ما دو گروه، جايگاهش بهتر و محفلش آراستهتر است.
کلمه ی ندیا به معنی مجلس و محفل آمده است
یکی از مشکلاتی که در طول تاریخ بوده و هست این است که همیشه افرادی که غرق زرق و برق دنیا شدند و خانه و مرکب و دارایی و نام و نشان بهتری دارند فکر می کنند نسبت به دیگران برتری دارند آیه میفرماید وقتی آیات قرآن برای اینها خوانده می شود به جای اینکه به محتوا و منطق آیات فکر کنند دنبال زندگی مادی می رفتند و می گفتند ما شأن و مقام مون از مومنین بهتر و محفلمون آراسته تر است
آیه ی ۷۴(وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْنٍ هُمْ أَحْسَنُ أَثَاثًا وَرِئْيًا)و چه بسيار نسلها را پيش از آنان نابود كرديم كه مال و ثروتشان بهتر بود و منظرى آراستهتر داشتند.
آیه میفرماید زیاد به مال و دارایی خود ننازید انسانها یی بودند که اثاثیه ی بیشتر و منظره و دیدنیها ی بیشتر مثل کاخ و پول و باغ و طلا و عتیقه و در هم و دینارو چیزهای تزیینی بیشتری داشتند در طول تاریخ که ما آنها را هم نابود کردیم پس مغرور نشوید
لطفا نظر خود را درج نمایید