درس ۲۲ خانم اصفهانی پور
تفسیر سورۀ مریم
آیه ی ۷۵قُلْ مَنْ كانَ فِي الضَّلالَةِ فَلْيَمْدُدْ لَهُ الرَّحْمنُ مَدًّا حَتَّى إِذا رَأَوْا ما يُوعَدُونَ إِمَّا الْعَذابَ وَ إِمَّا السَّاعَةَ فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ شَرٌّ مَكاناً وَ أَضْعَفُ جُنْداً «75»
بگو: هركه در گمراهى است، خداوند رحمان (طبق سنّت خود) مدّتى به او مهلت و مدد مىدهد، تا زمانى كه آنچه را وعده داده مىشوند ببينند، يا عذاب (اين دنيا) يا (عذاب) قيامت را. پس (در آن روز) خواهند دانست چه كسى جايگاهش بدتر ولشكرش ناتوانتر است.
مَدّ» و «امداد» به يك معناست، لكن به گفتهى راغب، معمولًا «امداد» در مورد كار پسنديده ومحبوب و «مدّ» در مورد كار ناپسند و مكروه استفاده مىشود.
خداوند متعال به همهى كسانى كه راه شرّى را انتخاب كنند، مهلت مىدهد. اين مهلت براى اين استكه شايد توبه كنند، يا فرزندان صالحى از نسل آنان به وجود آيد
امام صادق عليه السلام درباره «إِذا رَأَوْا ما يُوعَدُونَ» فرمودند: آن وعدهى ظهور حضرت قائم عليه السلام است و «شَرٌّ مَكاناً» يعنى روز قيام قائم معلوم خواهد شد كه چه كسى در موقعيّت ناپسند و ضعيف قرار دارد.
پس این آیه کسانی را که به مال و جاه خود می نازند هشدار میدهد که خداوند به شما چند روزی مهلت میدهد اما وقتی مهلتتون سر آمد قهر خدا یا در این دنیا شما را میگیرد یا در آخرت
آیه ی ۷۶(وَ يَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْا هُدىً وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ مَرَدًّا
كسانى كه هدايت يافتهاند، خداوند بر هدايتشان مىافزايد و نيكىهاى ماندگار، ثوابش نزد پروردگارت بهتر و خوش فرجامتر است.
كلمه «مَرَدّ» به معناى عاقبت ومنفعت است. وكلمهى «ثواب» به معناى جزاى عمل است كه به انسان بر میگردد
در آيهى قبل خوانديم كه گمراهان، در گمراهى بيشترى قرار مىگيرند. اين آيه مىفرمايد:
هدايت يافتگان نيز در هدايت و نورانيّت بيشترى قرار مىگيرند.
در بعضى روايات مىخوانيم: مراد از «الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ» ذكرِ «سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر» است.
آیه ی ۷۷(أَ فَرَأَيْتَ الَّذِي كَفَرَ بِآياتِنا وَ قالَ لَأُوتَيَنَّ مالًا وَ وَلَدا
پس آيا ديدى كسى را كه به آيات ما كفر ورزيد و گفت: قطعاً به من مال و فرزند (بسيار) داده خواهد شد!
شأن نزول این آیه در مورد عاص بن وایل است که آدمی کافر و منحرفی بود و به یکی از صحابه بدهکار بود صحابه نزد او آمد و بدهی خود را مطالبه کرد عاص به مسخره به او گفت مگر شما نمی گویید که در بهشت طلا و نقره است من در آنجا هم مثل اینجا وضعم خوب است پس بدهی خودم را آنجا به تو می دهم چون در قیامت هم مال و فرزند زیادی دارم
آیه ۷۸(أَطَّلَعَ الْغَيْبَ أَمِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً
آيا (اين خوش خيالى به خاطر آن است كه) از غيب آگاه است، يا از خداى رحمان تعهّدى گرفته است؟
عاص از کجا میداند وضعش در قیامت بهتر است آیا از غیب خبر گرفته یا از خداوند عهد و پیمان گرفته است
آیه ی ۷۹(كَلَّا سَنَكْتُبُ ما يَقُولُ وَ نَمُدُّ لَهُ مِنَ الْعَذابِ مَدًّا
هرگز (چنين نيست،) به زودى هر چه مىگويد مىنويسيم و براى هميشه عذابش مىكنيم
اینطور نیست که چون در دنیا خوش هستند در قیامت هم وضعشان خوب است ما به زودی این حرف ها ی نامربوط آنها و تحقیرها یشان را مینویسیم و برای همیشه عذابشان میکنیم
لطفا نظر خود را درج نمایید