مجموعه آیات , احادیث و روایات در مورد روزه

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:


در میان متن حدیث , عبارت را جستجو کن.


                 

تعداد بازدید این مطلب : 173334                                 تعداد احادیث یافت شده : 35


امام حسن عسکري عليه السلام می فرمایند :

( روزه واجب شد) تا توانگر درد گرسنگى را بچشد و در نتيجه، به نيازمند كمک كند.

لَمّا سُئِلَ عَن عِلَّةِ وُجُوبِ الصَّوْمِ ـ: لِیَجِدَ الغَنِيُّ مَسَّ الجُوعِ؛ فَیَمُنَّ عَلَی الفَقیرِ.

That the rich may experience the pain of hunger and bestow his generosity thereby upon the poor.

بحارالأنوار، جلد 96، صفحه 369

https://janat1.ir/hadith/?SN=2932

امام محمد باقر عليه السلام می فرمایند :

روزه ... آرام‌بخش دلها است.

الصِّیامُ ... تَسْکِینُ الْقُلُوبِ.

Fasting……is the calmative of hearts.

امالی طوسی، صفحه 296

https://janat1.ir/hadith/?SN=2712

امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :

روزۀ دل از اندیشیدن به گناهان، برتر از روزۀ شکم ازغذا است.

صِیامُ القَلْبِ عَنِ الفِکْرِ فی الآثامِ، أفْضَلُ مِن صِیامِ البَطْنِ عَنِ الطَّعامِ.

Fasting of heart from thinking about (doing) sin is better than fasting of stomach from food.

میزان الحکمه، ح 10948

https://janat1.ir/hadith/?SN=4030

حضرت زهرا سلام الله عليها می فرمایند :

روزه داري كه زبان و گوش و چشم و ديگر اعضاء و جوارح خود را كنترل ننمايد هيچ سودي از روزه خود نمي برد.

ما يَصَنَعُ الصّائِمُ بِصِيامِهِ إذا لَمْ يَصُنْ لِسانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوارِحَهُ.

مستدرك الوسائل، جلد 7، صفحه 336، حدیث 2

https://janat1.ir/hadith/?SN=1437

حضرت زهرا سلام الله عليها می فرمایند :

خداوند روزه را براى استوارى اخلاص ، واجب فرمود .

 فَرَضَ اللّه ُ الصِّيامَ تَثبِيتا لِلإخلاصِ

بحار الأنوار : 96/368/47 

https://janat1.ir/hadith/?SN=8251

حضرت زهرا سلام الله عليها می فرمایند :

اگر روزه دار زبان و گوش و چشم و اعضا و جوارح خود را نگه ندارد ، روزه به چه كار او مى آيد؟!

ما يَصنَعُ الصائمُ بِصِيامِهِ إذالَم يَصُنْ لِسانَهُ وسَمعَهُ وبَصَرَهُ وجوارِحَهُ ؟! 

دعائم الإسلام : 1/268

https://janat1.ir/hadith/?SN=8252

حضرت مهدی عجل الله فرجه می فرمایند :

كسي كه روزه ماه رمضان را عمداً با چيز يا كار حرامي افطار - و باطل - نمايد، هر سه نوع كفّاره (60 روزه، اطعام 60 مسكين، آزادي يك بنده) بر او واجب مي شود.

فيمَنْ أفْطَرَ يَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضان مُتَعَمِّداً بِجِماع مُحَرَّم اَوْ طَعام مُحَرَّم عَلَيْهِ: إنَّ عَلَيْهِ ثَلاثُ كَفّارات.

من لايحضره الفقيه، جلد 2، صفحه 74

https://janat1.ir/hadith/?SN=77

امام محمد باقر عليه السلام می فرمایند :

ما از کودکان پنج ساله خود می‌خواهیم تا نماز بخوانند و شما(شیعیان) از کودکان هفت ساله خود بخواهید تا نماز بخوانند. و همین‌طور هنگامی که کودکان ما هفت ساله شدند، به آنان توصیه می‌کنیم که تا حد توان خود و تا نیمه روز و یا اندکی کمتر و بیشتر روزه بگیرند و هرگاه که تشنگی و گرسنگی به آنان فشار آورد، روزه‌ خود را باز کنند، تا کودکان به گرفتن روزه کامل عادت کرده و توانشان افزایش یابد. شما(شیعیان) نیز فرزندان خود را از نه سالگی عادت دهید که این‌گونه روزه بگیرند و هرگاه تشنگی آنها را بی‌تاب نمود، روزه خود را باز کنند.

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ ع قَالَ: إِنَّا نَأْمُرُ صِبْیَانَنَا بِالصَّلَاةِ إِذَا کَانُوا بَنِی خَمْسِ سِنِینَ فَمُرُوا صِبْیَانَکُمْ بِالصَّلَاةِ إِذَا کَانُوا بَنِی سَبْعِ سِنِینَ وَ نَحْنُ نَأْمُرُ صِبْیَانَنَا بِالصَّوْمِ إِذَا کَانُوا بَنِی سَبْعِ سِنِینَ بِمَا أَطَاقُوا مِنْ صِیَامِ الْیَوْمِ إِنْ کَانَ إِلَى نِصْفِ النَّهَارِ أَوْ أَکْثَرَ مِنْ ذَلِکَ أَوْ أَقَلَّ فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ وَ الْغَرَثُ‏ أَفْطَرُوا حَتَّى یَتَعَوَّدُوا الصَّوْمَ وَ یُطِیقُوهُ فَمُرُوا صِبْیَانَکُمْ إِذَا کَانُوا بَنِی تِسْعِ سِنِینَ بِالصَّوْمِ مَا اسْتَطَاعُوا مِنْ صِیَامِ الْیَوْمِ فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ أَفْطَرُوا

کافی، ج 3، ص 409

https://janat1.ir/hadith/?SN=8323

حضرت زهرا سلام الله عليها می فرمایند :

خداوند روزه را برای تثبیت اخلاص واجب فرمود.

فَرَضَ اللهُ الصّیامَ تَثْبیتاً لِلْإخْلاصِ.

Allah made fasting incumbent in order to be sincerity affirmed by it.

بحار الأنوار، جلد 29، ص241

https://janat1.ir/hadith/?SN=2713

امام جعفر صادق عليه السلام می فرمایند :

براى روزه دار دو سرور و خوشحالى است: 1 - هنگام افطار 2 - هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قيامت)

للصائم فرحتان فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء ربه؛

وسائل الشيعه، جلد 7 صفحه 290 و 294 ح‏6 و 26

https://janat1.ir/hadith/?SN=71

رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند :

روزه سپر آتش (جهنم) است.

الصوم جنة من النار؛

الكافى، جلد 4، صفحه 162

https://janat1.ir/hadith/?SN=75

امام حسن مجتبي عليه السلام می فرمایند :

هر روزه‌داری هنگام افطار یک دعای اجابت شده دارد. پس در اولین لقمۀ افطار بگو: به نام خدا، ای خدایی که آمرزش تو فراگیر و وسیع است، مرا بیامرز.

إنَّ لِکُلِّ صائِمٍ عِنْدَ فُطُورِهِ دَعْوَةً مُسْتَجابَةً، فَإذا کَانَ أوَّلُ لُقْمَةٍ فَقُلْ: بِسْمِ اللهِ اللَّهُمَّ یا واسِعَ المَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِی.

Any fasting person can have one prayer accepted at the time he opens his fast. So, when you take the first morsel to open a fast say, "In the name of God, oh God, your forgiveness is inclusive. Please forgive me."ا

اقبال الأعمال، ص116

https://janat1.ir/hadith/?SN=2698

امام موسي كاظم عليه السلام می فرمایند :

افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.

فطرك اخاك الصائم خير من صيامك؛

الكافى، جلد 4 صفحه 68، حدیث 2

https://janat1.ir/hadith/?SN=58

امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :

روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.

صوم القلب خير من صيام اللسان و صوم اللسان خير من صيام البطن؛

(غرر الحكم، جلد 1، صفحه 417، حدیث 80

https://janat1.ir/hadith/?SN=62

رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند :

روزه اين افراد كامل نيست: 1 - كسى كه امام (رهبر) را نافرمانى كند. 2 - بنده فرارى تا زمانى كه برگردد. 3 - زنى كه اطاعت شوهر نكرده تا اينكه توبه كند. 4 - فرزندى كه نافرمان شده تا اينكه فرمانبردار شود.

لا صيام لمن عصى الامام و لا صيام لعبد ابق حتى يرجع و لا صيام لامراة ناشزة حتى تتوب و لاصيام لولد عاق حتى يبر؛

بحار الانوار جلد 93، صفحه 295

https://janat1.ir/hadith/?SN=65


سرفصل اصلی















برنامه های مجمع

تاریخ و اوقات شرعی



حدیث روزانه

حکمت 70 نهج البلاغه

آمار بازدید و محتویات سایت